Cele ogólne: 1. Dbanie o własne zdrowie – zdrowe odżywianie się.
Cele szczegółowe: uczestnicy: - propagują zdrowe odżywianie się ze szczególnym uwzględnieniem spożywanie warzyw i owoców. - nazywają i rozróżniają produkty jadalne, niejadalne i szkodliwe dla zdrowia. - posiadają podstawową wiedzę na temat zasad tworzenia całodziennego jadłospisu. - wspólnie wykonują sałatkę owocową. - dbają o estetykę stołu i kulturalne zachowanie się podczas jedzenia.
Formy pracy: indywidualne, grupowa, zespołowa.
Metody: ćwiczenia praktyczne, aktywizujące, giełda pomysłów.
Środki dydaktyczne: naturalne okazy owoców, karty pracy z produktami spożywczymi, kartoniki z napisami tak i nie dla każdego dziecka, ilustracje, kartki z bloku, kredki, flamastry, 2 pudełka tekturowe z rysunkami: · usta rozchylone z podpisem „ Bezpieczne” · usta zaciśnięte z podpisem „ Niebezpieczne”
Przebieg zajęć
1. Rozróżnianie owoców przy pomocy zmysłów. Ř „ Znamy owoce” · Nauczyciel demonstruje naturalne okazy owoców krajowych i południowych. Dzieci określają ich kształt, barwę, smak i zapach podczas degustacji.
Ř „ Zgaduj- zgadula” · Rozpoznawanie owoców po dotyku. · Rozpoznawanie owoców po zapachu. · Rozpoznawanie owoców po smaku. · Rozwiązywanie zagadek słownych.
2. Produkty jadalne, niejadalne i szkodliwe dla zdrowia. · Wybrane dziecko staje na środku, wybiera ilustrację i objaśnia co na niej widzi. Następnie zwraca się do dzieci siedzących i pyta czy można to zjeść. Dzieci odpowiadają na pytanie przez podniesienie kartki z napisem tak lub nie. Wówczas dziecko wsuwa obrazek do odpowiedniego pudełka z „ustami”. Pod koniec wyjmujemy rysunki z 2 pudełek i przeglądamy je z dziećmi.
3. Reklama zdrowego produktu – konkurs plastyczny. · Wysłuchanie wiersza S. Karaszewskiego pt. „ Dla każdego coś zdrowego”
Dla każdego coś zdrowego
Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny! I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!
Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!
Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!
Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!
Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka!
Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie, ten sam sobie skraca życie!
Bób, fasola, groszek, soja – to trawa będzie twoja!
Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!
Zostaw smalec, dolej olej , niech na olej będzie kolej!
Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!
· Rozmowa na temat treści wysłuchanego wiersza. · Indywidualne projektowanie reklamy zdrowego produktu. · Ocena i wystawa prac.
4. Spotkanie z pielęgniarką, pogadanka na temat: - dbania o swoje zdrowie, - roli właściwego odżywiania się 5. Tworzenie jadłospisu ulubionych potraw z uwzględnieniem jego walorów zdrowotnych. · Podział dzieci na pięć grup. Każda grupa otrzymuje karty pracy z rysunkami różnych produktów spożywczych. Zadaniem grup jest sporządzenie jadłospisu na jeden z ulubionych posiłków: I śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Wybrane produkty dzieci wycinają i naklejają na odpowiednio zatytułowaną kartę papieru ( mogą dorysować produkty, które nie zostały ujęte w karcie pracy ). Po wykonaniu ćwiczenia przedstawiciel grupy. Prezentuje jadłospis na dany posiłek. · Powieszenie jadłospisu w sali.
6. Higiena przyrządzania i spożywania posiłku - sałatka wieloowocowa. · Umycie rąk i owoców. · Indywidualne krojenie owoców. · Połączenie składników. · Dodanie bakalii, cukru waniliowego, jogurtu owocowego. · Uporządkowanie miejsc pracy. · Degustacja sałatki.
7. Zabawy na sankach. · Wyjście na pobliską górkę. · Jazda na sankach.
Opracowała: mgr Maria Oniszczuk nauczycielka wychowania przedszkolnego Szkoła Podstawowa nr 3 we Włodawie
|